Formandsberetning

Generalforsamlingen Solbjærgets ejerlaug d. 23. maj 2012.

 

Det forløbne år har været et godt år, hvor udfordringerne har haft et overskueligt omfang.

Det er derfor de tilbagevendende aktiviteter der fylder mest i årets beretning.

 

Arbejde i forbindelse med selve sø-renoveringen -

I oktober 2011 havde vi en arbejdsdag ved søen. Det arbejde der nu pågår, handler primært om at bevare søen i en pæn stand. Det betyder at de små øer der svømmede rundt på søen er blevet fjernet ligesom der gøres en indsats for at sørge for at sivene ikke breder sig for meget og derudover at holde søområdet som helhed pænt.

 

Fællesområdet omkring søen:

I forbindelse med den arbejdsgruppe der blev nedsat ved den sidste generalforsamling med henblik på at få en løsning for fællesområdet ved søen, er vi på nuværende tidspunkt kommet frem til en løsning hvor vi med relativt få midler, får 2 bænke og en gynge.

Derudover undersøges det, om vi kan skaffe en træstamme der kan benyttes af børnene til at lege og klatre på. 

Det er vigtigt at vi får et godt og hyggeligt miljø omkring søen, der indbyder til at vi får brugt området, samtidig med at vi bevarer områdets præg af grønt naturområde.

 

 

Igen i år var der behov for at få ryddet sne.

I forbindelse med forrige års store snemængder, blev det besluttet at investere i en sneslynge.

Det betød at vi var velforberedte da vi gik ind i denne vinter. Vi kunne derfor sørge for at rydde fortovene i de perioder da sneen var over os.

Købet af sneslyngen skete i januar måned 2011, hvorfor den indgår i det regnskab som Michael fremlægger for året.

 

Kørsel på Solbjærget – ved sidste generalforsamling blev der stillet forslag om nedbringelse af hastigheden ved kørsel på vores veje.

Det blev indledningsvist undersøgt, hvad det ville kræve at opsætte chikaner på vejen. Undersøgelsen viste at det der var den primære hindring for at opstille chikaner, var at det ville være for dyrt at gennemføre for ejerlauget.

I forlængelse heraf gennemførte bestyrelsen en testperiode, hvor der blev opstillet trafik-kegler for at afprøve hvilken effekt det ville have på kørslen på vejen.

Løsningen var ikke den optimale, men et udtryk for det der kunne gennemføres, indenfor de rammer vi har i ejerlauget.

I forbindelse med gennemførelsen af testen modtog vi flere negative tilkendegivelser ligesom de opstillede kegler blev flyttet i flere tilfælde.

Som nævnt har vi desværre ikke mulighed for at lave permanente tiltag. Det primære tiltag vil derfor fortsat være jævnligt at minde foreningens beboere om at det er vigtigt at holde hastigheden nede ikke mindst af hensyn til områdets børn. Hvilket hermed også er gjort nu.

 

Det andet af vores store fællesområder er Østskoven, som der fortsat også er knyttet en del aktiviteter til:

 

Enkelte beboere benytter stadig Østskoven til henlæggelse af deres kompost.

Det er derfor fortsat nødvendigt at indskærpe, at dette ikke er acceptabelt. Vi bliver desværre nød til at reagere i de situationer hvor det opstår- alternativet er at vi alle benytter fællesarealet til vores haveaffald, og det er åbenbart for alle at det ikke er hensigtsmæssigt.

 

Sidste år havde vi derudover 2 situationer som omhandlede spørgsmål om skel - forhold hvor 2 beboere med adresse på Hyldeskovvej og med baghave mod Østskoven, havde ladet diverse bunker ligge i forlængelse af deres have, så overgangen mellem haven og Østskoven blevet skubbet længere og længere ud.

Når sådanne sager skal afklares er risikoen at man ender ud i en situation, hvor der er behov for en landmåler til at afklare forholdet – med deraf følgende væsentlige omkostninger for ejerlauget.

Det var derfor dejligt at kunne afklare disse 2 forhold uden større sværdslag:

Den ene beboer gav umiddelbart udtryk for enighed, hvorefter tingene blev bragt i orden.

Den anden beboer gav indledningsvist udtryk for nogen forbehold, men efter en god dialog, kom vi til enighed. Denne beboer har i dette forår bragt tingene i orden.

Vi har derfor fået løst tingene mindeligt 

 

Endelig skal jeg ikke glemme det store arbejde som festudvalget udfører - og planlægger at udføre.

Festudvalget har i det forløbne år stået for følgende aktiviteter:

·         Vores tilbagevendende fastelavn, med kager, cacao m.m.

·         At vedligeholde vores eget "intranet" i form af en Facebook gruppe på internettet. Hvis man er Facebookbruger, kan man tilmelde sig gruppen, hvorefter man automatisk får besked om de aktivteter der vil være i ejerforeningen - som f.eks. Fastelavn, sankt hansbål, sommerfest m.m.
·         At arrangere Sankt hans bål med sang, der i år er det lørdag d. 23.

o    Hertil skal bemærkes at:

·         start tidspunkt i år er kl. 2100

·         På grund af faren for rotter og af hensyn til dyre- og fuglelivet skal man vente så længe som muligt med at samle ind til bålet - tidligst 10 dage før Sankt Hans.
- Følgende kan samles til bålet:
tørt og ubehandlet træ.
- Dermed må følgende ikke samles til bålet:
Trærødder, blade, græs, plast, gummi, affaldstræ (spånplader, plastlaminatplader, malet og imprægneret træ), husholdningsaffald eller andre former for affald.

·         At arrangere sommerfest - hvor der på samme måde som sidste år vil blive afholde loppemarked i løbet af dagen.

Der er generelt et stort arbejde at udføre. Et arbejde som udføres af dygtigt ulønnet arbejdskraft, der skal derfor lyde en stor tak for det arbejde der er udført.

- Det drejer sig om alle lige fra vores revisorer, kasserer, festudvalg samt bestyrelse. Tak for indsatsen og for endnu et veloverstået år.