Formandsberetning

Generalforsamlingen Solbjærgets ejerlaug d. 15. maj 2013.

 

Det forløbne år har – som tidligere – været kendetegnet ved generel god ”ro og orden”. Det er primært et område der har affødt en del arbejde, idet forslaget til sidste års generalforsamling har afstedkommet en del aktivitet.

 

Søen og fællesområdet omkring den:

Søen står nu rigtigt flot. Umiddelbart i forlængelse af sø-arbejdet lå der adskillige små øer i form af siv der var påbegyndt en opbygning tilbage i retning af de tidligere år hvor det kun var en meget begrænset del af søen der kunne ses. Disse øer er blevet fjernet på de arbejdsdage vi har haft i perioden efter sørenoveringen, og søen står nu flot med maksimalt vandspejl. Det har derfor ikke været nødvendigt med yderligere arbejde på søen i det forløbne år. 

Da det øvrige arbejde omkring søen er gennemført har vi nu et smukt fællesareal som vi alle kan benytte. Der er et dejligt liv omkring søen – om sommeren spilles der boldt eller hygges ved de opsatte borde og om vinteren benyttes søen til skøjteløb.

Vi vil løbende følge udviklingen af beplantning m.v. i og omkring søen for at sikre at området holder denne stand. 

 

Solcelleforslaget

Sidste års forslag til generalforsamlingen har som anført affødt en del aktivitet i løbet af året.

Vi har været i løbende dialog med kommunen i form af telefonisk dialog, mailkorrespondance samt møder med arkitekter samt ledere indenfor byplan området.

Forløbet har vist at kommunen har ændret praksis i forhold til tidligere idet kommunen hidtil (indtil solcelleproblematikken opstod) har gennemført en meget fast praksis der ved ændringer af ejendommen krævede en byggetilladelse. Når kommunen tidligere afgjorde en byggesag skete det ved en fortolkning af områdets servitut, der foreskriver at ”der må ikke på ejendommen finde sådanne forandringer sted, at helhedsindtrykket af kvarteret ændres”.  I forbindelse med opsætning af solceller har kommunen imidlertid ændret deres praksis i væsentligt grad, idet de henviser til at solceller ikke er ændring af selve ejendommen – idet solceller monteres ovenpå det oprindelige materiale! Denne praksis betyder ligeledes at kommunen ikke mener at den skal forholde sig til servitutten.

At området derudover er udlagt som kulturområde har givet yderligere en krølle på dialogen, idet kommunen selv beskriver at udlægning til kulturområde betyder at man ønsker at bevare områdets særlige karakter!

Så på den ene side fortolker kommunen nu servitutten på en måde der kan føre til at områdets karakter ændrer sig i væsentlig grad, samtidig med at de gennemfører tiltag, der vidner om at kommunen ønsker at bevare områdets karakter.

De personer vi har talt med hos kommunen giver selv udtryk for at de meget gerne ser at områdets særlige karakter fastholdes, hvorfor de meget gerne vil hjælpe os, hvis afstemningen viser dette, ved den ekstraordinære generalforsamling.

Ved den sidste generalforsamling blev vi bedt om at ”udarbejde et eller flere forslag, som sættes til afstemning på en ekstraordinær generalforsamling”.  Hvilket således er sket ved det forslag der er sat til afstemning.    

 

Ejerlaugets hjemmeside

Jeg skal huske at gøre opmærksom på vores hjemmeside, hvor man kan læse om hvordan vi sikrer nabovenlig adfærd, ligesom man kan hente referater fra bestyrelsesmøder, generalforsamlinger samt projekter. Derudover kan der findes oplysninger om vedtægter for området samt områdets servitut m.m. Denne hjemmeside har følgende adresse: http://www.solbjerget.dk/

 

Indbrud i flere af ejerlaugets ejendomme

Vores område har desværre været hårdt ramt af indbrud i det forløbne år. Nogle beboere har endda haft 2 indbrud i umiddelbar forlængelse af hinanden. i forbindelse med generalforsamlingen i 2011 har vi haft indlæg omkring sikring af vores ejendomme. Jeg skal derfor her blot henvise til en hjemmeside hvorpå man kan hente inspiration til hvordan man sikrer sin bolig bedre. Mange af rådene er gode enkle råd, som f.eks. at du aftaler med sine naboer, at de parkerer deres bil foran dit hus eller sørger for at der er skrald i din skraldespand i perioden hvor man ikke selv er hjemme. Hjemmesiden er: http://www.nabohjælp.dk/sikring-af-din-bolig/

 

Som ved de seneste år har festudvalget stået for aktiviteter og kommet med gode konstruktive forslag til aktiviteter vi kunne udføre i området

Festudvalget har i det forløbne år stået for følgende aktiviteter:

·         Vores tilbagevendende fastelavn, med kager, cacao m.m.

·         At vedligeholde vores eget "intranet" i form af en Facebook gruppe på internettet. Hvis man er Facebookbruger, kan man tilmelde sig gruppen, hvorefter man automatisk får besked om de aktivteter der vil være i ejerforeningen - som f.eks. Fastelavn, sankt hansbål, sommerfest m.m. ligesom man kan se billeder og læse om disse aktiviteter.
·         At arrangere Sankt hans bål med sang, der i år er det lørdag d. 23.

o    Hertil skal bemærkes at:

·         start tidspunkt er kl. 2100

·         På grund af faren for rotter og af hensyn til dyre- og fuglelivet skal man vente så længe som muligt med at samle ind til bålet - tidligst 10 dage før Sankt Hans.
- Følgende kan samles til bålet:
tørt og ubehandlet træ.
- Dermed må følgende ikke samles til bålet:
Trærødder, blade, græs, plast, gummi, affaldstræ (spånplader, plastlaminatplader, malet og imprægneret træ), husholdningsaffald eller andre former for affald.

·         At arrangere sommerfest – med tilhørende aktiviteter.

Der er generelt et stort arbejde at udføre. Et arbejde som udføres af dygtigt ulønnet arbejdskraft, der skal derfor lyde en stor tak for det arbejde der er udført.

- Det drejer sig om alle lige fra vores revisorer, kasserer, festudvalg samt bestyrelse. Tak for indsatsen og for endnu et veloverstået år.