Formandsberetning

Generalforsamlingen Solbjærgets ejerlaug d. 24. maj 2016.

 

Som ved de seneste år har dette år været kendetegnet ved enkelte større områder med aktivitet for bestyrelsen. Derudover har året været kendetegnet ved god ”ro og orden”.

Bestyrelsens aktiviteter:

Som tidligere har vi i bestyrelsen haft lidt mere end 1 møde pr kvartal. Det væsentligste arbejdsområde har været arbejdet med lokalplansforslaget for vores område.

Denne periode har imidlertid været kendetegnet ved en del aflysninger og generelt oplever vi en noget passiv kommune. Vi har gentagne gange måttet rykke for at der i det hele taget skete noget. Det har kun været muligt at få gennemført 2 møder, hvoraf vi lige har haft det seneste møde i sidste uge. Vi oplever stadig at vi har en god konstruktiv dialog med kommunen. I den forbindelse har det været et stort aktiv for os at have Mikkel med på møderne (Mikkel Olesen, Solbjærget 5). Mikkel er arkitekt, og hans deltagelse i møderne, har givet os lidt mere ”ro på” da det har ryddet meget usikkerhed af vejen, idet Mikkels kendskab til området giver os en væsentlig bedre kommunikation med kommunen.

Med den fremdrift der er i projektet er det svært at fastlægge en dato for færdiggørelse, men vi vil gøre hvad der står i vores magt at få det på plads så der kan stemmes om den ændrede lokalplan ved generalforsamlingen om et år.

 

 

Øvrige aktiviteter:

Træfældning:

På samme måde som sidste år, har vi haft en del aktiviteter med træer der væltede, eller i forbindelse med et tungt snedække mistede mange og store grene. Vi har både haft flere træer der skulle fældes eller tilskæres, herunder flere træer ved vores lille sø. Da dette har haft et væsentligt omfang kan det også ses i vores omkostninger til vedligeholdelse af fællesarealer, idet denne post er steget en del i år.

I det forløbne år har vi også haft en del skæve fliser. Hvis man som beboer opdager skæve fliser, der er til fare for de gående, skal man blot kontakte mig, hvorefter jeg kontakter kommunen. Det var hvad der skete i år, og kommunen tog sig efterfølgende af opgaven med at rette fliserne op.

Som informeret til alle beboere i forbindelse med generalforsamlingsindkaldelsen, stopper vores nuværende bogholder/regnskabschef Michael Ørnø. For at vi kan holde vores omkostninger nede, håber jeg virkeligt at der er nogen der vil påtage sig dette arbejde.

 

Arbejdsområder af tilbagevendende karakter:

Udover ovenstående har der ikke været større arbejde på fællesarealerne – vores hække ordnes når der er behov. Det samme gælder for græsset om sommeren og sneen om vinteren (på fortovet ved sø arealet). Områderne ordnes som udgangspunkt af lønnet arbejdskraft. Denne arbejdskraft kan imidlertid også svigte, hvilket betyder at vi selv har måttet skrabe sne i år. Vi forventer at vi får en mere holdbar løsning på dette inden sneen falder igen.

Vores festudvalg har også i år stået for afholdelsen af en veludført fastelavn – en tilbagevendende festligholdelse der er til stor glæde specielt for alle vejens børnefamilier. Netop denne begivenhed er der lagt en del billeder op af på ejerlaugets facebook side. Festudvalget skal derudover have tak for at have sørget for et skilt ved bålpladsen med besked til alle i området om at vente med at lægge brænde på til d. 10. juni.

Derudover tager festudvalget sig af følgende aktiviteter:

· At vedligeholde vores eget "intranet" i form af en Facebook gruppe på internettet. Hvis man er Facebookbruger og man ikke allerede er medlem, kan man tilmelde sig gruppen, hvorefter man automatisk får besked om de aktivteter der vil være i ejerforeningen - som f.eks. Fastelavn, sankt hansbål, sommerfest m.m. ligesom man kan se billeder og læse om disse aktiviteter.

· At arrangere Sankt hans bål med sang, der i år er på en torsdag (d. 23. juni).

o Hertil skal bemærkes at:

· start tidspunkt er kl. 2000

· På grund af faren for rotter og af hensyn til dyre- og fuglelivet skal man vente så længe som muligt med at samle ind til bålet - tidligst 10 dage før Sankt Hans.
- Følgende kan samles til bålet:
tørt og ubehandlet træ.
- Man skal undgå at lægge følgende til bålet:
Trærødder, blade, græs, plast, gummi, spånplader, malet og imprægneret træ, husholdningsaffald eller andre former for affald.

· At arrangere sommerfest – med tilhørende aktiviteter. I den forbindelse var det yderst ærgerligt vejret viste sig fra den dårligste side på dagen for den planlagte sommerfest. Det medførte som bekendt at årets sommerfest blev aflyst. Vi må håbe at vi får bedre vejr i år, så vi kan få mulighed for at afholde årets sommerfest.

Både i festudvalget såvel som i bestyrelsen er der generelt et stort arbejde at udføre. Et arbejde som man ikke må glemme, udføres af frivillig ulønnet arbejdskraft.

Det er dejligt at der er nogen der har overskud til at gøre dette arbejde, ved siden af en ofte travl hverdag.  Der skal derfor lyde en stor tak for det arbejde der er udført.

- Det drejer sig om alle lige fra vores revisorer, kasserer, festudvalg samt bestyrelse. Tak for indsatsen og for endnu et veloverstået år.